ABD Başkan Yardımcısı JD Vance, İran'ın nükleer denetçilerin ülkeye yeniden girişine izin vermeyi kabul ettiğini duyurdu. Uluslararası toplumun temel taleplerinden biri olan bu gelişme kapsamında, Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (IAEA) ile görüşmelerin "en erken bugün" başlamasının beklendiği belirtildi.
Yapılan görüşmelerin ardından önemli bir ilerleme kaydedildiğini ifade eden Vance, ABD ve İran arasında savaşın sona erdirilmesi amacıyla yürütülen ilk tur müzakerelerin olumlu geçtiğini vurguladı. Görüşmelerde Hürmüz Boğazı'nın yeniden açılması ve bölgesel ateşkesin sağlanması için çatışmaların önlenmesi konuları ele alındı. Geçtiğimiz hafta imzalanan mutabakat zaptı, Lübnan dahil tüm cephelerde çatışmaların durdurulmasını ve boğazın açılmasını taahhüt ediyor.
Katar ve Pakistan'ın arabuluculuğunda yürütülen süreçte, tarafların 60 gün içinde nihai bir anlaşmaya ulaşmak için bir yol haritası üzerinde uzlaştığı bildirildi. İsviçre'de konuşan Vance, nükleer meselenin Amerikan halkı için büyük bir dönüm noktası olduğunu ve İran'ın nükleer silah programını kalıcı olarak sona erdirmek adına atılan ilk adım olduğunu savundu. Denetçilerin ülkeye dönüş sürecinin en erken bu hafta içinde başlaması öngörülüyor.
Geçtiğimiz hafta Donald Trump ve İranlı mevkidaşı Masoud Pezeshkian tarafından imzalanan 14 maddelik mutabakat zaptı, IAEA'nın zenginleştirilmiş nükleer madde stoklarının denetlenmesini de içeriyor. İran yönetimi nükleer programın sivil amaçlı olduğunu savunurken, uluslararası denetim mekanizmalarının yeniden devreye girmesi bekleniyor. Ayrıca, Lübnan'daki askeri operasyonları durdurmak amacıyla ABD, İran ve Lübnan arasında bir "çatışmayı önleme hücresi" kurulması konusunda mutabık kalındığı açıklandı.